Les 1: Gebruik wijsheid, goede redeneringen en analogieën om je punt te maken
Het gebruik van vragen en debat is een van de meest populaire technieken die de Profeet, sallallaahu ‘alayhi wa sallam, gebruikte om anderen te onderwijzen en bepaalde zaken uit te leggen.
Deze techniek wordt zelfs op scholen gebruikt door leraren, want soms kan een leraar een uitspraak doen tegen een kind en zal het kind niet leren omdat hij alleen maar moet onthouden wat er gezegd wordt. Echter, wanneer een leraar het kind aanmoedigt en inspireert om zelf na te denken, leert het kind zelf conclusies te trekken.
Als kinderen simpelweg wordt opgedragen iets te doen, dan is de kans groot dat zij snel vergeten wat er is gezegd. Zo vroeg de Profeet, sallallaahu ‘alayhi wa sallam, in een bekende Hadeeth aan zijn Metgezellen: “Wat zou de situatie zijn van iemand die een rivier voor zijn deur heeft en elke dag, vijf keer per dag naar buiten komt en hij neemt een bad in die rivier? Zou hij aan het eind van de dag nog vuil op zich hebben?”
Zij antwoordden: “Er zou geen vuil op hem zijn, O boodschapper van Allaah.”
Toen zei de Profeet, sallallaahu ‘alayhi wa sallam: “Evenzo zijn er de vijf verplichte gebeden, waarbij de persoon op deze manier gereinigd wordt.” Op deze manier stelde hij, sallallaahu ‘alayhi wa sallam, hen de vraag en konden zij een zinvolle conclusie trekken.
In een andere Hadeeth vroeg de Profeet, sallallaahu ‘alayhi wa sallam: “Wie is de moslim?” We kennen de gangbare definitie: “degene die zich heeft onderworpen aan Allaah De Almachtige”. De Profeet, sallallaahu ‘alayhi wa sallam, antwoordde echter met de letterlijke betekenis van het woord ‘salim’ en zei: “De moslim is degene voor wiens handen en tong andere mensen veilig zijn.” Toen vroeg de Profeet, sallallaahu ‘alayhi wa sallam,: “Wie is de Muhaajir (emigrant)”?
De mensen antwoordden: “Degene die van Makkah naar Madeenah is geëmigreerd.” De Profeet, sallallaahu ‘alayhi wa sallam, antwoordde: “En de emigrant (Muhaajir) is degene die opgeeft wat Allaah verboden heeft.”
De Profeet, sallallaahu ‘alayhi wa sallam, stelde vervolgens een andere vraag: “Wie is de failliete persoon?” De Metgezellen, moge Allaah tevreden met hen zijn, zeiden: “De failliet is degene die geen geld en geen bezittingen heeft. De Profeet, sallallaahu ‘alayhi wa sallam, zei echter: “Onder mijn Oemmah is degene die failliet is degene die op de Dag der Opstanding zal komen met gebed en vasten en Zakaah (op zijn rekening), maar hij zal komen nadat hij deze heeft beledigd, die heeft belasterd, de rijkdom van deze heeft verteerd en het bloed van die heeft vergoten, en die heeft geslagen. Dus zij zullen allen een deel van zijn Hasanaat (goede daden) krijgen, en wanneer zijn Hasanaat opraakt, voordat het oordeel wordt geveld, zal een deel van hun zonden worden genomen en op hem worden geworpen, waarna hij in het Vuur zal worden geworpen.”” [Muslim]
De Profeet, sallallaahu ‘alayhi wa sallam, gebruikte vaak analogieën om bepaalde begrippen aan de mensen voor te stellen en uit te leggen.
Laten we bijvoorbeeld de Hadeeth beschouwen van de vrouw die kwam en hem, sallallaahu ‘alayhi wa sallam, vroeg over haar moeder die een eed had afgelegd om Hajj te doen, maar vervolgens stierf. Ze vroeg de Profeet, sallallaahu ‘alayhi wa sallam, “Moet ik namens haar Hajj namens haar”?
Normaal gesproken zou men verwachten dat iemand gewoon zou zeggen: “Ja je moet Hajj in haar naam doen,” maar de Profeet, sallallaahu ‘alayhi wa sallam, zei: “Als je moeder schulden had, zou je die dan namens haar betalen “?
De vrouw antwoordde: “Ja.”
De Profeet, sallallaahu ‘alayhi wa sallam, zei: “De schuld aan Allaah is het meer waard om vervuld en afbetaald te worden.” [Al-Bukhaari]
Op deze manier verduidelijkte de Profeet, sallallaahu ‘alayhi wa sallam, de ernst van het vervullen van de eed van hadj voor iemands overleden ouder, omdat hij, sallallaahu ‘alayhi wa sallam, het vergeleek met een echte financiële schuld die iemand zou moeten afbetalen.
Het belangrijkste is dat de analogieën die door de Profeet, sallallaahu ‘alayhi wa sallam, werden gegeven in de juiste context en met het publiek in gedachten.
Les 2: Maak optimaal gebruik van visuele hulpmiddelen zoals diagrammen of tekeningen en gebaren met je handen
De Profeet, sallallaahu ‘alayhi wa sallam, onderwees mensen en legde bepaalde punten uit door lijnen te tekenen op de grond of op het stof.
De volgende vertellingen geven de situaties weer waarin de Profeet, sallallaahu ‘alayhi wa sallam, diagrammen gebruikte om zijn punt te illustreren:
– Op een dag zat de Profeet, sallallaahu ‘alayhi wa sallam, met zijn Metgezellen en tekende een rechte lijn in het vuil. Daarna tekende hij een reeks lijnen die zich aan weerszijden ervan vertakten. Toen de Metgezellen hem, sallallaahu ‘alayhi wa sallam, vroegen wat het betekende, reciteerde hij het volgende vers: {“En voorwaar, dit is mijn rechte pad, volg het dus en volg geen (andere) paden, want zij zullen u van Zijn (Allaah’s) pad afsnijden.”} [Koran 6:153] [An-Nasaa’i, Ahmad, en Ad-Daarimi]
– Overgeleverd ‘Abdullaah, moge Allaah tevreden met hem zijn: “De Profeet, sallallaahu ‘alayhi wa sallam, tekende een vierkant en trok vervolgens een lijn in het midden ervan en liet deze buiten het vierkant uitsteken en tekende vervolgens verschillende kleine lijnen die aan die centrale lijn vastzaten en zei: “Dit is de mens, en dit, (het vierkant) in zijn pacht, omsluit hem van alle kanten (of heeft hem omringd), en deze (lijn), die buiten (het vierkant) is, is zijn hoop, en deze kleine lijnen zijn de calamiteiten en moeilijkheden (die hem kunnen overkomen), en als de ene hem mist, zal een-ander hem knappen (d.w.z. inhalen), en als de andere hem mist, zal een derde hem knappen (d.w.z. inhalen).” [Muslim]
– Overgeleverd van Anas ibn Maalik, moge Allaah tevreden met hem zijn: “De Profeet, sallallaahu ‘alayhi wa sallam, tekende een paar lijnen en zei: “Dit is (de mens zijn) hoop, en dit is het moment van zijn dood, en terwijl hij in deze staat (van hoop) is, komt de dichtstbijzijnde lijn (de dood) naar hem toe.” [Moslim]
Dus als een leraar iets uitlegt, als hij ooit de kans krijgt om een schema te maken van waar hij het over heeft, dan neemt de kans toe dat de leerlingen die visuele leerlingen zijn de dingen onthouden. Als mensen alleen maar luisteren naar een boodschap en geen interactie hebben, dan zal het publiek slechts ongeveer 20 procent onthouden van wat er besproken wordt. Als visuals worden geïntroduceerd, neemt het vermogen van het publiek om de boodschap te onthouden toe. Wat echter het vermogen om meer te onthouden maximaliseert, is het doen van een activiteit.
De Profeet, sallallaahu ‘alayhi wa sallam, gebruikte zowel verbale uitspraken als handbewegingen of gebaren tijdens het spreken .
Het eerste Hadeeth voorbeeld hiervan is bekend, namelijk toen de Profeet, sallallaahu ‘alayhi wa sallam, zijn hand ophief en zei: “Ik en degene die voor de wezen zorgt zijn in het Paradijs, zoals dit.” En hij voegde zijn vingers samen. [Al-Bukhaari]
Wie zich deze Hadeeth herinnert, zal zeker de Soennah van de Profeet, sallallaahu ‘alayhi wa sallam, volgen door zijn vingers op een soortgelijke manier in elkaar te steken, want zonder dit te doen kan de betekenis van de vertelling niet worden overgebracht. Een ander voorbeeld is toen de Profeet, sallallaahu ‘alayhi wa sallam, een van de Metgezellen, moge Allaah tevreden met hen zijn, zei: “Pas hier voor op,” en hij hield zijn tong in. [At-Tirmithi]
Dit is een zeer beschrijvende handeling; het is niet zoals tegen iemand zeggen: “Let op je tong!” Als je daadwerkelijk je tong pakt en vasthoudt, zul je zoveel emoties bij de persoon oproepen dat je boodschap ingesleten raakt en het veel meer effect op de persoon zal hebben.
Lees ook: De metgezellen van de profeet: sahâbî’s