OORZAKEN EN SOORTEN AARDBEVINGEN
Aardbevingen ontstaan doordat de platen die de aardkorst vormen elkaar onder druk zetten en bewegen.
Er zijn drie soorten aardbevingen in de wereld. Dit zijn
1; Tektonische aardbevingen ontstaan meestal als gevolg van plaatbewegingen.
2; Vulkanische aardbevingen komen voor als gevolg van de uitbarsting van vulkanen.
3; Indrukkingsaardbevingen ontstaan als gevolg van het instorten van natuurlijke formaties zoals grotten.
ZIJN GEBEURTENISSEN IN DE NATUUR EEN GODDELIJKE STRAF OF EEN WAARSCHUWING?
Geen enkele gebeurtenis in de natuur is zonder reden en wijsheid. Het is Allah Almachtig die de natuurverschijnselen schiep, evenals al het andere. Al Zijn werken zijn vol wijsheid en geheimen die al of niet gerealiseerd kunnen worden. Deze waarheid wordt in de âyat-i-kerîma als volgt verklaard: “…Zelfs geen blad valt zonder dat Hij het weet. Hij kent zelfs een enkele korrel in de duisternis van de aarde. Wat nat en droog is, staat in een duidelijk boek” (al-An’âm, 59).
Terwijl zelfs geen blad in het heelal kan vallen zonder Zijn wil, kennis en toestemming, gaat het verstand, begrip en begrip te boven om te aanvaarden dat enorme steden willekeurig en onbewust door elkaar geschud worden. Alles wat in het universum gebeurt is gebaseerd op ontelbare geheimen en wijsheid. Met andere woorden, de natuur vervult, net als alle andere schepselen, haar plicht volgens de goddelijke orde, het evenwicht en de harmonie in het universum. Allah Almachtig heeft sommige gebeurtenissen in het universum verbonden met een periodieke stroom.
Zo zijn bijvoorbeeld het opkomen en ondergaan van de zon en de maan en andere bewegingen van de zon en de maan, die een goddelijke kalender vormen, al miljoenen jaren aan de gang zonder een seconde te missen. Nogmaals, het bestaan van 21% zuurstof en 77% stikstof in de atmosfeer in een onveranderlijk evenwicht is als volgt. Dit zijn maar een paar van de elementen van ecologisch evenwicht die Allah Almachtig in de natuur heeft gelegd.
We leven een leven dat mogelijk is met de combinatie van ontelbare omstandigheden zoals deze. De geringste verandering hierin is genoeg om de wereld op zijn kop te zetten en menselijk leven onmogelijk te maken. Daarom houdt Allah Almachtig dit ecologisch evenwicht in stand zolang Hij het voortbestaan van het menselijk leven wil. Met andere woorden, alle wezens in het universum, van enorme massa’s zoals de zon en andere sterren tot de mysterieuze stralen binnenin een atoom, voeren hun taken uit in een onvoorstelbare orde. Alles is onderworpen aan het programma van de Goddelijke Wil…
OORZAKEN EN TEKENEN VAN AARDBEVINGEN
DE EERSTE IS EEN GODDELIJKE WAARSCHUWING
Allah Almachtig herinnert de mensheid er met deze rampen en calamiteiten aan hoe diep hun hulpeloosheid en nietsheid zit en dat hun voornaamste plicht in deze wereld dienstbaarheid is. Hij informeert ook over de sterfelijkheid van de wereld, de dood en dat het echte leven het Hiernamaals is. In het bijzonder waarschuwt Hij ons, zijn dienaren, door ons te herinneren aan de apocalyps, dat wil zeggen, de grote explosie in het hele universum. Bijvoorbeeld, breuklijnen… Allah Ta’ala kan samenlevingen vernietigen zonder de breuklijn te activeren, dat wil zeggen, zonder aanwijsbare reden. Maar door deze breuklijnen van tevoren te onderkennen en ze voortdurend voor de ogen van Zijn dienaren te houden, waarschuwt Hij hen voor de waarheid die op de Dag des Oordeels zeker gerealiseerd zal worden.
Het is dus een soort gunst voor de mensheid om in een staat van waakzaamheid te verkeren en niet in achteloosheid te vervallen ter voorbereiding op het Hiernamaals. Natuurlijk zijn deze goddelijke waarschuwingen niet beperkt tot breuklijnen… Overstromingen, stormen, ongeneeslijke besmettelijke ziekten, enz. vallen allemaal in deze categorie. Zonder deze goddelijke waarschuwingen zou de mensheid plotseling en achteloos in de klauwen van de dood zijn gevallen en in een eeuwige ramp zijn gestort. In dit verband realiseert Allâhu ta’âlâ, die de eigenaar van barmhartigheid is, verschillende gebeurtenissen als “âdetullah” om de aandacht van Zijn dienaren te vestigen op de waarheden die zeker zullen komen en om hen geestelijk wakker te schudden voor het te laat is.
TEN TWEEDE; HET IS EEN GODDELIJKE STRAF
Dit soort rampen zijn een manifestatie van toorn over hen die in opstand komen tegen Allâh. Als de meerderheid van de individuen in de samenleving geneigd is tot verwoestingen, het kwaad de overhand heeft gekregen, het geweten met zonden besmet is en zich in de harten lijnen van opstandigheid gevormd hebben, veroorzaakt deze toestand dat de regens, die eigenlijk barmhartigheid zijn, in overstromingen veranderen of helemaal worden afgesneden en er droogte optreedt, en soms dat de breuklijnen, die als schijnbare oorzaak van aardbevingen te zien zijn, ontploffen. Zulke pijnlijke gebeurtenissen gebeuren door opstandigheid en zonden van de mensen. Met andere woorden, na de geestelijke aardbeving die in de zielen ervaren wordt met de vervuiling van het geweten, komen de rampen van de aarde in het stadium van verwerkelijking.
Het is door de goddelijke wet verplicht dat breuklijnen en vulkanen van tijd tot tijd uitbarsten. Want op deze manier zal het “magma”, dat een vuurzee in het centrum van de wereld is, ontspannen en het daarin opgehoopte gas loslaten. Anders zou de wereld plotseling ontploffen. Maar afhankelijk van de gunstige of ongunstige situatie van de mensen, kunnen deze breuklijnen midden in de zeeën of oceanen breken, of in de steden waar mensen wonen…
Met andere woorden, Allah Almachtig kan dit realiseren op een manier die de mensen kan schaden of op een onschadelijke manier, afhankelijk van de toestand van de harten… Dit is een regel die Allah Almachtig op de grot en de aardkorst gelegd heeft. Bovendien komen deze goddelijke waarschuwingsmanifestaties, volgens de rangschikking van de goddelijke wetten in de natuur, op heel verschillende manieren voor, zoals aardbevingen in sommige streken, tsunami’s in sommige streken, vulkaanuitbarstingen in sommige streken, droogtes in sommige streken, en overstromingen in andere. Met andere woorden, Allah Almachtig waarschuwt en beproeft Zijn dienaren met verschillende wetten en regels die Hij in elk deel van de wereld geplaatst heeft.
Het staat in het vers: “Onheil is ontstaan in het land en in de zee door wat de mensen zelf gedaan hebben, opdat Allah hen iets laat proeven van wat zij gedaan hebben; misschien zullen zij zich omkeren (van het slechte pad dat zij bewandeld hebben)” (al-Rûm, 41).
DE DERDE IS EEN MIDDEL TOT VERGEVING EN BELONING VOOR DE RECHTVAARDIGE DIENAREN
In feite worden bij sommige rampen onschuldige kinderen en rechtschapen mensen martelaren door te sterven, net als oude bomen die naast de dorren branden. Allah Almachtig maakt deze calamiteiten tot een boetedoening voor de zonden van sommige van Zijn dienaren en tot een middel om de geestelijke graden van anderen te verhogen. In sommige hadîth-i-sherîfs over dit onderwerp staat het trouwens als volgt: “Als een dienaar door zijn daden het voor hem (in het Paradijs) voorbereide station niet kan bereiken, zal Allah een ramp over zijn lichaam of zijn bezit of zijn nageslacht toebrengen. Dan stelt (Allah) die dienaar in staat geduldig te zijn met deze rampspoed. Uiteindelijk zal (Allah) die dienaar de plaats doen bereiken die Hij voor hem in Zijn Aanwezigheid heeft bereid” (Abû Dâwûd, Genâiz, 1/3090; Ahmad, V, 272) “Een dienaar heeft in de ogen van Allah een positie die hij niet door aanbidding kan bereiken. Tot hij die positie bereikt, zal Allah hem met onaangename (beproevingen en calamiteiten) beproeven”. (al-Haythamī, Majma al-Zawāid, II, 292)
Met andere woorden, de rampen en calamiteiten waarnemen met een materialistisch wereldbeeld en alleen vastzitten aan hun schijnbare oorzaken, maakt dat we onwetend blijven van de wijsheid en waarheid van de zaak. Een Moslim moet niet onwetend zijn om zulke gebeurtenissen vanuit een geestelijk perspectief te analyseren en ze te evalueren volgens de islamitische en gelovige normen.
Lees ook: De natuur is onze familie