Achtergrond
Idris [vrede zij met hem] is het achterkleinkind van Adam [vrede zij met hem]. Het is overgeleverd dat hij 308 jaar van het leven van Adam [vrede zij met hem] heeft meegemaakt.
Van de naam Idris (إدريس) wordt gezegd dat hij misschien van oorsprong “uitlegger” betekent. Volgens de traditionele opvatting van de Islam vervulde de profeet een interpretatieve en mystieke rol en daarom werd deze betekenis algemeen aanvaard. Latere Moslim bronnen, die van de achtste eeuw, begonnen te beweren dat Idris twee namen had, “Idris” en “Enoch,” en andere bronnen verklaarden zelfs dat “Idris’ ware naam Enoch is en dat hij in het Arabisch Idris wordt genoemd vanwege zijn toewijding aan het bestuderen van de heilige boeken van zijn voorvaderen Adam en Seth.” Daarom benadrukten deze latere bronnen ook dat Idris ofwel “tolk” betekende of een betekenis had die dicht bij die van een interpreterende rol lag. Verscheidene van de klassieke commentatoren op de Koran, zoals Al-Baizawi, zeiden dat hij “Idris werd genoemd van het Arabische dars, dat “bestuderen” betekent, vanwege zijn kennis van de goddelijke mysteriën.”
Het was een Profeet die kon schrijven en kleding kon naaien.
Ibn Katheer vermeldt het volgende verhaal, waarover ibn Hajar zegt dat het (waarschijnlijk) van de isra’iliyat is: ‘’Idris [vrede zij met hem] wilde weten hoelang hij nog te leven had en vroeg dit aan een engel. Deze engel bracht hem naar de hemelen en daar kwamen ze de engel des doods tegen. De engel vroeg aan de engel des doods hoelang Idris [vrede zij met hem] te
leven had en de engel des doods gaf aan dat hij het leven van Idris [vrede zij met hem] moest nemen in de vierde hemel. Toen Idris [vrede zij met hem] daar dus was, heeft de engel dit meteen gedaan.’’
Allah zegt in de Koran over Idris [vrede zij met hem]: ‘’Vermeld eveneens Idris in het Boek. Hij was erg oprecht en een profeet. Wij hebben hem tot een hoge positie verheven.’’1
Deze hoge positie is volgens de geleerden, naast de figuurlijk betekenis, ook letterlijk te begrijpen. De reden hiervoor is dat Idris [vrede zij met hem] in de vierde hemel was. De Profeet [sal Allahu alayhi wa sallam] sprak ook met Idris [vrede zij met hem] tijdens zijn [sal Allahu alayhi wa sallam] hemelreis. Volgens een hadith, verteld door Malik ibn Anas en te vinden in Sahih Muslim, wordt gezegd dat Mohammed op zijn Nachtreis Idris tegenkwam in de vierde hemel. De tradities die zich rond de figuur van Idris hebben ontwikkeld, hebben hem de reikwijdte gegeven van zowel een profeet als een filosoof en mysticus, en veel latere islamitische mystici, of soefi’s, waaronder Ruzbihan Baqli en Ibn Arabi, vermeldden ook Idris te zijn tegengekomen in hun spirituele visioenen.
Lessen
Op een dag werd Profeet Idris door Allah ingelicht dat hij de beloning zou ontvangen van alle goede daden die de mens elke dag tot zijn laatste ademtocht verricht.
Profeet Idris was dolgelukkig met het nieuws en dankte Allah enorm voor al Zijn zegeningen. Maar Idris was vrij oud, en was nog niet helemaal klaar om de aarde te verlaten als genoot die goed verspreidde. Daarom besloot hij tot de Engel des Doods te spreken en hem te smeken zijn dood uit te stellen. De Engel stemde in met het smeekschrift van Idris en besloot om samen met Idris de Engel des Doods te ontmoeten.
De Engel vloog naar de vierde hemel met Profeet Idris op zijn vleugels en ontmoette de Engel des Doods. De geliefde metgezel van Idris zei tegen de Engel des Doods: “Profeet Idris wil weten of u zijn leven zou kunnen verlengen”. De Engel des Doods was stomverbaasd en antwoordde: “En waar is Idris?” “Hij is op mijn rug”, antwoordde de Engel. De Engel des Doods antwoordde: “Hoe verbazingwekkend! Ik werd gezonden en mij werd gezegd de ziel van Idris in de vierde hemel te doen ophouden. Ik bleef maar denken hoe ik het in de vierde hemel kon ophouden terwijl hij op aarde was. Subhanallah (glorie zij God), Hij liet het gebeuren!” En zoals de Heer de Engel des Doods had opgedragen, werd de ziel van Idris in de vierde hemel opgenomen.
Na de dood van Profeet Idris, begon de corruptie weer snel toe te nemen. Verscheidene generaties later, zonder Profetische leiding, slaagde Satan er uiteindelijk in om de kinderen van Adam te beïnvloeden om hun eerste daad van shirk (polytheïsme) te plegen.
1 Surah Maryam, verzen 56-57
Dit is echt een goede betrouwbare site dankjewel
Hier mee heb ik heel veel info danku dit is echt goed.