Achtergrond
Allah is Al-Mubdi’, de Voortbrenger en al-Mu’id, de Hersteller. Als iets uit niets is geschapen door Allah, wordt het Ibda’ (van Mubdi’) genoemd. Als iets vernietigd is en opnieuw wordt geschapen, wordt dat I’adah (van Mu’id) genoemd. Allah heeft de mens geschapen uit niets door en Hij zal de mensen opnieuw scheppen. Zo zegt Allah: ‘’Of Wie brengt dan de schepping voort en herhaalt deze vervolgens en Wie geeft jullie onderhoud uit de hemel en de aarde? Is er een god naast Allah? Zeg: ‘’Breng jullie bewijs, indien jullie de waarheid spreken.’’265
En: ‘’Allah brengt de [eerste] schepping voort, daarna brengt Hij deze opnieuw [in het Hiernamaals] voort. Vervolgens worden jullie tot Hem teruggebracht.’’266
En: ‘’Hij is Degene Die de schepping voortbrengt en haar daarna herhaalt. Dat is gemakkelijk voor Hem. En Hem behoort de meest verheven eigenschap toe in de hemelen en op de aarde. Hij
is al-‘Aziz [de Almachtige], al-‘Alim [de Alwijze].’’
En: ‘’Hij is Degene Die als Eerste schiep en Hij is Degene Die [het leven] teruggeeft] na de dood].’’267
Allah is de Enige die uit niets kan scheppen. De mens zal altijd iets nodig hebben om iets anders te kunnen maken.
Alles is door Hem begonnen met bestaan en alles gaat terug naar Hem. Zo staat in de Koran: ‘’Wij behoren toe aan Allah en tot Hem keren wij terug.’’268
Het is makkelijk voor Allah om te scheppen. Zo staat er in de Koran: ‘’Zijn bevel, wanneer Hij iets wil [scheppen] is niet anders dan dat Hij daartegen zegt: ‘’Wees!’’ en het is.’’269
De geleerden hebben over dit vers gezegd dat het niet eens nodig is voor Allah om ‘’wees’’ te zeggen om te kunnen scheppen, omdat je anders zou zeggen dat Allah ergens behoeftig aan is. Met dit vers laat Allah zien dat scheppen totaal niet moeilijk is voor Hem.
Bid’ah
Een belangrijk onderwerp dat we bij deze Naam kunnen behandelen is: Bid’ah. Bid’ah en Ibda’ hebben dezelfde stam en beteken: vernieuwen, innoveren of creeren. Een Bid’ah is een innovatie in de Islam.
De Profeet [sal Allahu alayhi wa sallam] zei over Bid’ah: “Elke innovatie is dwaling en elke dwaling is in het vuur.”
De metgezellen begrepen deze Hadith, omdat het in een bepaalde context werd gezegd. Deze context is nu onbekend bij sommigen, waardoor ze vele Islamitische zaken onterecht als Bid’ah bestempelen. Allereerst dienen we te kijken wat het woord ‘’elke’’ betekent in de Hadith. Is dit letterlijk elke zaak dat nieuw is in de Islam of zijn hier bepaalde eisen aan?
Een ander Hadith dat over deze kwestie gaat is als volgt: De Profeet [sal Allahu alayhi wa sallam] zei: ‘’Wie in onze zaak [de Islam], iets introduceert wat er niet [van oorsprong] bij hoort, is verworpen.’’270
Uit deze Hadith leren we dat een nieuw concept pas een Bid’ah kan zijn als het iets is wat van oorsprong niet hoort in de Islam. Imam Shatibi, een van de grootste geleerde in Usuul, definieert de Bid’ah daarom als hetgeen geen basis heeft in de Islam en indruist tegen de principes van de Islam. Er zijn dus bepaalde vernieuwingen die goed kunnen zijn. Zelfs een van de grootste metgezellen Omar [radi Allahu anhu] zei dit!
Taraweeh
In de tijd van de Profeet [sal Allahu alayhi wa sallam] werd het Taraweeh gebed een paar dagen gezamenlijk gebeden in Masjid an-Nabawi. De Profeet [sal Allahu alayhi wa sallam] was hierbij de Imam. Na een paar dagen kwam hij [sal Allahu alayhi wa sallam] niet naar de moskee voor het Taraweeh gebed en legde uit dat hij [sal Allahu alayhi wa sallam] uit barmhartigheid voor de moslims niet kwam, omdat hij [sal Allahu alayhi wa sallam] niet wilde dat het Taraweeh gebed verplicht zou worden gemaakt. De openbaringen waren toen immers nog niet gestopt en er kon elk moment een openbaring van Allah komen. Het Taraweeh gebed werd vanaf toen door sommige metgezellen alleen (thuis) gebeden en door andere metgezellen in kleine aparte groepjes in de moskee. Jaren later, in de periode dat Sayyidina Umar regeerde als leider, merkte hij dit op en besloot dat het beter zou zijn om het gebed als één groter gezamenlijk gebed te verrichten. Dit vormde het begin van de gezamenlijke Taraweeh gebeden die we hedendaags kennen.
Abdul Rahman ibn Abd al Qari levert het volgende over: ‘’Ik ging met Umar ibn al Khattab in Ramadan naar de Masjid en de mensen daar waren verspreid in groepen. Sommige mannen verrichten het gebed zelfstandig, terwijl anderen in kleine groepen aan het bidden waren. Umar zei: ‘’Bij Allah! Naar mijn mening zou het beter zijn als deze mensen zich verzamelden achter één Imam.’’ Dus hij bracht ze bijeen achter Ubayy ibn Ka’ab. Toen ging ik een andere nacht weer met hem en de mensen waren aan het bidden achter hun Imam. Umar zei, ‘Hoe voortreffelijk is deze Bid’ah [nieuwe manier]!’’271
Hoe kon Omar dit zeggen, terwijl de Profeet [sal Allahu alayhi wa sallam] zo streng was tegen innovaties? Had Omar, de Profeet [sal Allahu alayhi wa sallam] verkeerd begrepen? Nee! Omar had de Profeet [sal Allahu alayhi wa sallam] juist goed begrepen. De Profeet [sal Allahu alayhi wa sallam] gebruikte het woord ‘’Bid’ah’’ in de vakkundige betekenis: vernieuwingen die indruisen tegen de Islam, maar worden gepresenteerd alsof het een onderdeel is van de religie. Omar gebruikte de taalkundige betekenis van Bid´ah: een vernieuwing. Het was immers niet gebruikelijk dat er gezamenlijk achter één Imam werd gebeden.
Niet indruisen met de islam
Het is dus toegestaan om met iets nieuws te komen, zolang het niet indruist tegen de principes van de Islam. Dat leren we ook in de de Hadith waarin de Profeet [sal Allahu alayhi wa sallam] zegt: “Wie op een goede Sunnah in de Islam begint, heeft de beloning ervan en de beloning van degenen die dit na hem verrichten zonder dat dit afdoet aan hun beloning. En wie op een slechte Sunnah in de Islam begint, draagt daarvoor de zonde en de zonden van degenen die dit na hem verrichten zonder dat dit aan hun zondigheid afdoet.”272
Sommigen menen dat deze Hadith ons leert dat moslims een vergeten Sunnah weer in de praktijk moeten brengen. Zij hanteren hierbij de vakkundige betekenis van Sunnah. Vakkundig betekent Sunnah namelijk, hetgeen gedaan, gezegd of goedgekeurd is door de Profeet [sal Allahu alayhi wa sallam]. Het is niet mogelijk dat de Profeet [sal Allahu alayhi wa sallam] hier de vakkundige betekenis bedoelde, omdat we dan een slechte Sunnah toeschrijven aan de Profeet [sal Allahu alayhi wa sallam]. We dienen ‘’Sunnah’’ in deze Hadith dus te begrijpen in de taalkundige betekenis. Taalkundig gezien betekent Sunnah namelijk een gebruik of gewoonte. Iemand die dus een goede gewoonte begint, zal daar beloond voor worden.
In de tijd van de Profeet [sal Allahu alayhi wa sallam] en de 4 Khaliefen hadden de moslims geen app voor de gebedstijden. Deze zijn ontwikkeld om het gemakkelijker te maken voor de moslims. Dit is in principe ook een Bid’ah, maar omdat het een oorsprong heeft in de religie en niet indruist tegen de principes van de Islam, is het een goede Bid’ah. Sommige geleerden gebruiken in plaats van de term ‘’goede Bid’ah’’, de term ‘’Sunnah Hasana’’ [goede gewoonte].
De terminologie kan verschillen, maar het komt erop neer dat bepaalde nieuwe zaken, die niet zijn gedaan door de Profeet [sal Allahu alayhi wa sallam], alsnog toegestaan kunnen zijn om te doen.
Een aantal voorbeelden hiervan
- Minaretten;
- Microfoons in de moskee, zodat de Imam goed gehoord wordt;
- Het bundelen van de Koran;
- Het plaatsen van leestekens [Harakaat] in de Koran;
- Het ontwikkelen van Islamitische wetenschappen, zoals Tafseer, Aqeedah, Hadith en Fiqh;
- Het opzetten van Islamitische educatie centra;
- Gebedskleedjes;
- Het gebruikmaken van een Subha/Tasbeeh om de Dhikr bij te houden;
265 Surat al-Naml, vers 64
266 Surat al-Rum, vers 11
267 Surat al-Buruj, vers 13
268 Surat al-Baqara, vers 156
269 Surah Yasin, vers 82
270 Bukhari en Muslim
271 Bukhari en Muwatta
272 Muslim
Lees ook: Moeten wij dromen serieus nemen?