Algemeen
De decreten en beginselen van de godsdienst van de Islam zijn geschikt voor de aard van de mens en zijn verstand. Deze evaluatie is juist. Met uitzondering van een klein deel van de beginselen die “ta’abbudi” zijn (gehoorzaamheid vereisen zonder dat men de reden ervan hoeft te kennen), zijn alle voorschriften in de Islam “ma’qul al-mana” (begrijpelijk in termen van rede en logica).
Het feit dat de geboden en verboden van de Islam gelden voor mensen die de leeftijd van puberteit bereikt hebben en die bij hun volle verstand zijn, en dat zij mensen die niet bij hun volle verstand zijn niet verantwoordelijk houden, toont aan dat de Islam belang hecht aan de rede en de rede aanspreekt, en het wijst er ook op dat de Islam “een godsdienst van de logica” is.
Voorbeelden
Zo is de instelling van aalmoezen in de Islam een instelling die de armen door de rijken helpt en de sociale orde in evenwicht brengt, de conflicten tussen armen en rijken voorkomt en die conflicten omzet in verzoening, liefde-respect en de onrechtvaardigheden uit de weg ruimt die de haat en afkeer tussen klassen en lagen van de samenleving aanwakkeren. Deze functie van aalmoezen kan gemakkelijk begrepen worden en is zeer redelijk.
Bovendien is een van de eerste voorwaarden om de Islam te omhelzen, het geloof hebben in Allah en Zijn gezant. De plaats van het geloof is het hart. Het hart is groot genoeg om goddelijke gevoelens, ingevingen, hadiths en het verstand (de rede) te bevatten. Het is een duidelijke aanwijzing van deze waarheid dat iemand die niet gezond is, niet verantwoordelijk is voor het hebben van een geloof.
De Koran bevat veel logische bewijzen
De stijl van de Koran is vol van rationele en logische bewijzen, die nodig zijn voor de goedkeuring van de redenering van de mens. Er zijn altijd rationele bewijzen en logische voorbeelden wanneer er verteld wordt over het bestaan van Allah, dat Mohammed (VZMH) een ware profeet is, dat de Koran een woord van Allah is en over het bestaan van wederopstanding na de dood.
Eigenlijk, als een bevel of straf van Allah niet voldoet aan de redenering van de mens, dan kan men niet zeggen dat hier een eerlijke proef bestaat. Als iemand een lagere-school leerling verantwoordelijk maakt voor de vragen die tot de wetenschappen behoren, die op de universiteit of voor doctorale graden gelden, dan zal die persoon onderdrukt worden. Daarom wordt er in de Koran steeds de nadruk gelegd op de menselijke geest en gedachten en zijn er zinnen als volgt: “Zult gij dan niet begrijpen? Zult gij dan niet mediteren?”
Ten tweede legt de zin “De Islam is een godsdienst van de logica” de nadruk op de filosofie van een mens die zijn gedachten baseert op zijn eigen rede en logica. Dit is onjuist. Volgens deze persoon “denken grote geesten hetzelfde”, dus de dingen die hij niet kan begrijpen zijn fout. Daarom is wat de Islam heeft en wat tegen zijn opvatting is, verkeerd. want de Islam is een godsdienst van de logica. Wat de rede niet kan bevatten, heeft geen plaats in de godsdienst.
Zulke mensen die er zo’n soort filosofie op na houden, kunnen het begrip “rede” niet begrijpen, omdat de rede niet alles op zichzelf kan vatten zonder externe factoren; integendeel, hij probeert te vatten in de richting van kennis en ideeën die hem van tevoren gegeven zijn. Het is het beste bewijs van deze waarheid dat iemand die een zeer hoge graad van verstand heeft, maar niet noodzakelijkerwijs opgeleid is, niet de dingen kan begrijpen en doen die een ingenieur, een dokter of een moefti, die niet zo slim zijn als hij, wel kunnen.
Onbekend maakt onbemind
Het belangrijkste punt dat hier genoemd moet worden is dit: Het is niet gepast voor sommige mensen die een kwestie niet kunnen begrijpen, om voor die kwestie “onredelijk” te zeggen. De meesten van ons hebben geen verstand van natuurkunde, scheikunde, astronomie, wiskunde, enz. en begrijpen ze niet, maar niemand zegt dat ze onredelijk zijn omdat sommige mensen ze niet begrijpen. Het verstand kan niet alles op eigen houtje ontdekken. Als dat mogelijk was, zouden er geen profeten nodig zijn. Elke kwestie heeft een gebied dat alleen door specialisten begrepen kan worden. Die specialisten kunnen gemakkelijk de kwestie begrijpen die sommige mensen niet kunnen begrijpen. Zo ook betekent het feit dat sommige mensen de waarheden van de Koran niet kunnen begrijpen, niet dat die waarheden onredelijk en onlogisch zijn.
Een ander belangrijk punt is dit: Het bestaan van sommige zaken die ta’abbudi genoemd worden en die niet door de rede begrepen kunnen worden, houdt verband met de beproeving van de mens. De beginselen van het geloof zijn wetenschappelijk en berusten op de rede. Enkele beginselen van de Islam zijn aanwezig om het geloof van de mens te beproeven en zich over te geven, niet om het verstand tevreden te stellen. Er moeten enkele zaken zijn die het verstand niet gemakkelijk kan bevatten, zodat het duidelijk zal zijn of de mens alleen in zijn verstand gelooft of gelooft in en zich overgeeft aan de Islam.
Conclusie
Samenvattend, iemand die zegt: “Aangezien de Koran het woord van Allah is, is alles wat erin staat juist – ook al kan mijn verstand het niet bevatten”, slaagt voor de test. Iemand die aarzelt en zegt: “Zo’n onderwerp in de Koran is onredelijk; mijn verstand kan het niet bevatten”, slaagt niet voor de test, omdat hij óf niet oprecht is, óf erg onwetend.
Bijvoorbeeld, het feit dat het ochtendgebed twee rak’ahs heeft, maar het middaggebed vier rak’ahs, heeft niets met het verstand te maken. Kwesties als het verbod op varkensvlees en alcohol kunnen echter wel verklaard worden door de wetenschap en de rede. De kwesties die op de rede berusten zijn meer dan ta’abbudi kwesties.
Lees ook: God en het menselijk verstand
De islam komt overeen met het verstand