De jeugd is de belangrijkste periode van het menselijk leven. We kunnen het ook de lente van het leven noemen. In deze periode zijn alle krachten van de mens fit en gezond, ze weten niet wat vermoeidheid is, ze kennen geen stop-stop. Terwijl hij de tijd ten volle beleeft, leert hij over het verleden, investeert hij in de toekomst en legt hij de fundamenten van de toekomst.
Zoals de toekomst van het menselijk leven afhangt van de jeugd, hangt ook de kracht en de toekomst van de samenleving af van de jeugd. Daarom zijn de ogen van iedereen door de geschiedenis heen altijd op de jeugd gericht geweest.[1] Op hen zijn plannen gemaakt, op hen zijn spelletjes gespeeld. Terwijl degenen die nuttig wilden zijn voor de mensheid zich inspanden om de jeugd op te voeden, wilden degenen die onheil wilden stichten hen gebruiken.
De Boodschapper van Allah (s.a.w.) hechtte veel belang aan de jeugd tijdens het prediken van de Islam. Daarom verbood hij zijn metgezellen om tijdens de oorlog de jeugd van de polytheïsten te doden. Toen Abdullah zijn vader Ahmad b. Hanbal om uitleg vroeg, zei deze:
“De ouderen treden bijna niet toe tot de Islam! De jongeren daarentegen gaan de Islam binnen en staan dichter bij de Islam dan de ouderen.”[2] Inderdaad zien we dat de eerste moslims over het algemeen jong waren. Dit komt omdat een mens in zijn jeugd de moeilijkheden van verandering kan verdragen. Wanneer hij ouder wordt, wordt het moeilijk voor hem om zijn ideeën en overtuigingen te veranderen. Hij kan zich de beproeving van het wennen aan iets anders niet veroorloven.
Toen Zakariya (a.s) geen kinderen had, was hij bezorgd dat hij geen nakomeling zou hebben die de ware religie zou verdedigen en dienen.[3] Hij vroeg Allah om een zoon die zijn rijkdom, kennis en profeetschap zou erven. Hij bad dat hij een persoon zou zijn die niet alleen de instemming van Allah zou krijgen, maar ook de mensen zou behagen op het gebied van religie, moraal en schepping.[4]
Integendeel, de krachten van het kwaad hebben de jeugd altijd gevleid, hun kracht, lust, enthousiasme, onstuimigheid, opoffering, zuiverheid, rechtvaardigheid en idealisme uitgebuit en gebruikt voor hun kwade ambities.
Een onbetaalbare schat
De jeugd wordt de mens gegeven om zowel het leven van deze wereld als het Hiernamaals te verdienen, wat het doel van dit leven is. Het is noodzakelijk om de belangrijkste dingen te doen op de meest productieve tijd. Daarom moet het eeuwige leven, dat nooit zal eindigen, in de jeugd worden verworven. We moeten onze jeugd gebruiken in overeenstemming met het niveau waarop we dat eeuwige leven willen voortzetten. Want net zoals er in deze wereld rijkdom en armoede is voor mensen, geldt dat ook in het Hiernamaals. Mensen die rijk willen zijn in deze wereld werken met grote ambitie en rennen dag en nacht zonder te zeggen jong of oud. Mensen die in het volgende leven rijk willen zijn, moeten hun tijd op dezelfde manier benutten.
Zij die zeggen dat de jeugd is voorbehouden aan vermaak zijn dwazen. Zij willen mensen in het moeras van de lusten duwen door te zeggen: “De jeugd komt niet meer terug, leef je leven”. Jongeren die zich bezighouden met het bevredigen van de verlangens van hun Nafs zijn veroordeeld tot armoede, zowel in deze wereld als in het Hiernamaals. De leeftijd van de jeugd is echter de tijd om halal rijkdom, gezond geloof en goede overtuigingen te verwerven die het hele leven nuttig zullen zijn en het leven van het Hiernamaals vorm zullen geven.
In de leeftijd van de jeugd moet men nooit de sterfelijkheid vergeten door te vertrouwen op zijn kracht en macht. Het is een feit dat kinderen meer naar het Hiernamaals gaan dan jonge mensen en jonge mensen meer naar het Hiernamaals gaan dan oude mensen. In dat geval zijn gezondheid en frisheid niet te vertrouwen. Iedereen is oud genoeg om te sterven en de dood komt onaangekondigd.[5]
Een jeugd die de geschiedenis vormgeeft
Door de geschiedenis heen ziet men dat profeten en rechtschapen mensen meestal jonge mensen waren. Overgeleverd is dat Ibn ‘Abbās zei: “Allah heeft elke profeet altijd als jongeman gezonden, en een geleerde krijgt alleen kennis als hij jong is.”[6] Als bewijs voor deze uitspraak reciteerde hij het vers: “Sommigen van hen zeiden: ‘Wij hebben gehoord dat een jongeman, Abraham genaamd, vroeger over deze dingen sprak.”[7]
Als we onze geschiedenis bekijken, dan zijn we er getuige van dat degenen die grote veroveringen ondertekenden over het algemeen jonge mensen waren die handelden met de geest van futüvvet en ahîyân. Zij worden herinnerd met namen als gāziyān-ı Rûm, ahīyān-ı Rûm, abdalān-ı Rûm, Bâciyān-ı Rûm, uzzeb / alleenstaande soldaten. Allen werden opgevoed in een spirituele vreugde.
Futüvvet betekent jeugd en dapperheid. Onze geleerden hebben er een ideaal persoonlijkheidsmodel van gemaakt en het als volgt beschreven: Futüvvet betekent het verspreiden van vriendelijkheid en vrijgevigheid, het afzien van kwellen, het afzien van klagen, het vermijden van haram en het hebben van een goede moraal. Een dapper persoon is iemand die niet assertief is voordat hij aan een taak begint en zichzelf niet prijst nadat hij deze met succes heeft voltooid.[8
De test van de ouderen
De jeugd is ook een moeilijke periode. Het is een periode waarin lichamelijke, geestelijke en spirituele veranderingen worden ervaren, kennis, ervaring en geduld schaars zijn, en jongeren zich trachten te bewijzen. In dit opzicht is het een periode die zeer goed gecontroleerd en beheerd moet worden. Hier hebben de ouderen een grote plicht. Want de Koran stelt dat de jongeren een middel zijn om de ouderen te testen.[9] Daarom behoort het tot hun voornaamste taken om zich serieus bezig te houden met de opvoeding en het onderwijs van de jongeren. Dit is een must voor de toekomst van de religie, de staat en de samenleving, opdat deze een mooie toekomst tegemoet gaat. Anders zullen de ouderen verantwoording moeten afleggen in de ogen van Allah. Op de Dag des Oordeels zullen zij voor hun eigen kinderen weglopen en geen rekenschap kunnen afleggen van hun nalatigheid.[10]
Combinatie van ervaring en kracht
Hoewel jongeren goede eigenschappen hebben zoals intelligentie, kracht en assertiviteit, is hun grootste tekortkoming hun gebrek aan ervaring. Voor een productiever leven is het noodzakelijk om de ervaring en kennis van ouderen te combineren met de kracht en macht van jongeren. Mawlana zei:
“De ouderen zien meer in een stuk steen dan de jongeren in een spiegel”.
Beide partijen hebben hier een taak. De jongeren zullen de mening van hun ouderen, die de dag hebben meegemaakt, waarderen, zij zullen niet denken dat “zij het niet begrijpen”. De ouderen zullen de jongeren ook vertrouwen en toestemming geven, en niet denken dat “zij het niet kunnen”. Want profiteren van eerdere ervaringen bespaart mensen veel tijd. Het versnelt de vooruitgang door materiële en geestelijke verliezen te beperken. Het biedt de mogelijkheid om een verschil te maken voor de concurrenten. Het benutten van de kracht van de jeugd verhoogt ook de kwaliteit en leidt tot innovaties. Wanneer Umar (r.a) voor een zaak stond, zou hij, na geleidelijk overleg met alle Metgezellen, ook met jongeren en kinderen praten om te profiteren van de scherpte van hun geest.[11]
De opvatting van de Qur’an
De Qur’ân al-kerîm vermeldt enkele jonge mensen en hun staten van jeugd en stelt ons in dit verband zeer mooie maatregelen voor. Het presenteert positieve en negatieve voorbeelden van jongens en meisjes. Daaronder nemen de positieve voorbeelden meer plaats in. De Koran beschrijft de ideale jeugd als deskundig (alîm)[12], intelligent[13] en zachtaardig (halîm)[14]. De Koran wijst er dus op dat de moslimjongeren opgeleid moeten zijn, gezuiverd van slechte eigenschappen en getooid met sublieme waarden, intelligent, slim, fatsoenlijk, geestelijk sereen en gematigd.
De Koran beschrijft met verschillende voorvallen, gelijkenissen en voorbeelden andere kwaliteiten die in de jeugd gevonden moeten worden. Hij gaat in op de jeugd van profeten zoals Adam, Abraham, Jozef, Yahyâ en Isa (a.s). Hij beschrijft het voorbeeldige gedrag van een groep jongeren die hun toevlucht zochten in een grot nadat zij in opstand waren gekomen tegen de regel van shirk en een goede les hadden gegeven. Hij noemt de dochters van Profeet Shu’ayb, Asiya en Maryam.
[1] el-Bakara 2/49; el-A‘râf 7/127; İbrâhîm 14/6; el-Kasas 28/4; el-Mü’min 40/25; el-Mümtehıne 60/12; Nûh 71/12; el-Müddessir 74/13.
[2] Ahmed b. Hanbel, Müsned, V, 13; Ebû Dâvûd, Cihâd, 119/2670; Tirmizî, Siyer, 29/1583.
[3] Meryem 19/5.
[4] Taberî, XV, 457-459.
[5] Bkz. Birgivî Vasiyetnâmesi Kadızâde Şerhi, İstanbul: Bedir yay., 2009, s. 186.
[6] el-Enbiyâ 21/60.
[7] İbn Kesîr, Tefsîr, thk. Sâmî b. Muhammed Sellâme, Dâru’t-Taybe, 1420, V, 349.
[8] Nesefî, Medârik, II, 288 (el-Kehf 18/13).
[9] el-Enfâl 8/28; et-Tevbe 9/55, 85.
[10] Abese 80/34-36.
[11] Beyhakî, es-Sünenü’l-Kübrâ, X, 113.
[12] el-Hıcr 15/53; ez-Zâriyât 51/28.
[13] Meryem 19/19.
[14] Sâffât 37/101.