Inleiding
De heiligheid en de status van het huwelijk is groot in de Islam, en het wordt vooral aangemoedigd onder de jeugd. Het huwelijk is een instelling die een man en een vrouw verenigt in een geoorloofde en zelfs sterk aangemoedigde relatie. Het paar begint hun reis samen, waarbij ieder in moeilijke tijden troost vindt bij de ander en ieder in voorspoedige en gemakkelijke tijden geniet van elkaars gezelschap. In de Koran roept Allaah De Almachtige ons op om na te denken over de mooie en heilige relatie van het huwelijk: {En onder Zijn tekenen is dit, dat Hij voor jullie echtgenoten uit jullie midden heeft geschapen, opdat jullie met hen in rust kunnen leven, en Hij heeft liefde en barmhartigheid tussen jullie [harten] geplaatst}. [Koran, 30:21]
Het huwelijk schept een krachtige band die, met wederzijdse genegenheid en opoffering, een sterk moslimgezin sticht, waar de nakomelingen een geschikte aanhankelijke en praktiserende omgeving krijgen.
Zo zullen de kinderen van het paar niet alleen als geboren worden als moslims, maar zullen zij de islam in zijn ware geest beleven en het karakter en het gedrag van ware moslims ontwikkelen. gedrag van ware moslims ontwikkelen. Een Moslim samenleving rust op het Moslim gezin, en wanneer de leden van het gezin van kinds af aan getraind zijn om de Islamitische moraal te verwerven, met elkaar concurreren in het doen van goede daden en productieve activiteiten ondernemen, is de moslim samenleving inderdaad sterk.
Verder is het niet onredelijk om te zeggen dat het moslimgezin rust op de rechtschapen vrouw en moeder, die de pilaar, de hoeksteen en het fundament van het gezin zijn. Een van de grootste zegeningen die Allah de Almachtige aan een man kan schenken is hem een vrouw te geven die rechtschapen is en goed gegrond in de Islamitische leer.
Zo’n vrouw is een bron van troost, goed gezelschap en troost voor haar man, en Profeet Mohammed, sallallaahu ‘alayhi wa sallam, zei terecht: “Deze wereld is slechts tijdelijke gemakken, en de beste troost in deze wereld is een rechtschapen vrouw.” [Moslim]
De Islam heeft de man rechten gegeven op zijn vrouw, en de vrouw rechten op haar man. Om echtelijke harmonie en een gelukzalig huwelijksleven te bereiken, moeten zowel man als vrouw… vrouw ervoor zorgen dat zij het recht van hun echtgenoot op hen vervullen.
Vrouwen mogen zelf hun man kiezen
In de Islam heeft de vrouw het recht haar eigen man te kiezen, en het is ontoelaatbaar dat haar ouders haar dwingen te trouwen met iemand die zij onaangenaam vindt. Imaam Al-Bukhaari, moge Allah hem genadig zijn, rapporteerde van Al-Khansaa’ bint Khidaam, moge Allah tevreden met haar zijn, dat zij zei: “Mijn vader huwde mij uit met zijn neef, en ik vond deze match niet leuk, dus klaagde ik bij de Boodschapper van Allah, sallallaahu ‘alayhi wa sallam. Hij zei tegen mij: ‘Accepteer wat je vader heeft geregeld.’ Ik zei: ‘Ik wil niet accepteren wat mijn vader heeft geregeld.’ Hij zei: ‘Dan is dit huwelijk ongeldig, ga en trouw met wie je wilt.’ Ik zei: ‘Ik heb geaccepteerd wat mijn vader heeft geregeld, maar ik wilde de vrouwen laten weten dat vaders geen recht hebben in de zaken van hun dochter (d.w.z. zij hebben niet het recht hen een huwelijk op te dringen).'” [Fathul Baari]
We zien dus dat de Profeet, sallallaahu ‘alayhi wa sallam, Al-Khansaa’, moge Allah tevreden met haar zijn, vertelde om de wensen van haar vader te gehoorzamen, aangezien de vader zeker bezorgd is over het welzijn van zijn dochter. Maar toen hij, sallallaahu ‘alayhi wa sallam, van haar hoorde dat zij die match niet wilde en niet wilde trouwen met de man die haar vader voor haar had gekozen, gaf hij haar de vrijheid om te kiezen. Deze uitspraak van de Profeet, sallallaahu ‘alayhi wa sallam, maakt het ontoelaatbaar voor vaders om hun dochters te dwingen tot een ongewenst huwelijk, omdat dit een vorm van onderdrukking is die de Islam niet accepteert.
Aan de andere kant zou de dochter het advies en de leiding van haar ouders moeten aanvaarden, omdat zij ongetwijfeld het beste met haar voor hebben en wensen dat hun dochter een gelukkig en vervuld leven leidt. Bovendien hebben zij meer ervaring in de wereld en met mensen, waardoor zij beter voorbereid en gekwalificeerd zijn om vrijers te accepteren en af te wijzen.
Geen spraak van dwang
Een ander punt is dat de Islam geen huwelijk voorstaat waarbij de vrouw geen keuze en geen controle over haar eigen leven heeft. Zij kan niet zomaar gekoppeld worden aan iemand voor wie zij geen genegenheid voelt of die zij echt niet mag. De mogelijke gevolgen daarvan zijn wrok en ontevredenheid van haar kant, alsmede onverschilligheid, afkeer en ongevoeligheid jegens haar man.
Een vrouw kan een scheiding vragen als zij vreest dat zij zich schuldig zal maken aan de zonde van ongehoorzaamheid, verwaarlozing en tegenwerking van de man die zij niet liefheeft. Ook dit recht wordt bevestigd door het verslag waarin Jameelah, de zus van ‘Abdullaah ibn Ubayy en de vrouw van Thaabit ibn Qays ibn Shammaas, naar de Profeet, sallallaahu ‘alayhi wa sallam, kwam en zei: “O Boodschapper van Allah, ik heb niets tegen Thaabit ibn Qays wat betreft zijn religie of zijn gedrag, maar ik haat het om een daad van Kufr te plegen terwijl ik moslim ben.” De Profeet, sallallaahu ‘alayhi wa sallam, zei: “Wil je zijn tuin aan hem teruggeven?” (Haar man had haar een tuin gegeven voor haar Mahr (bruidsschat).) Zij zei: “Ja.” Dus stuurde de Profeet, sallallaahu ‘alayhi wa sallam, een bericht naar hem: “Neem je tuin terug, en geef haar een uitspraak van echtscheiding.” Volgens een verslag van Al-Bukhaari van Ibn ‘Abbaas, moge Allah tevreden met hem zijn, zei zij: “Ik verwijt Thaabit niets met betrekking tot zijn religie of zijn gedrag, maar ik hou niet van hem.”
Wij zien dus hoe de Islam de vrouw de mogelijkheid gaf om de partner te kiezen met wie zij de rest van haar leven zal doorbrengen, en haar dus laat zien dat zij haar wensen respecteert en haar de vrijheid geeft om de man te kiezen met wie zij de rest van haar leven zal doorbrengen. Het is onaanvaardbaar dat iemand, wie dan ook, een vrouw dwingt tot een huwelijk met een man die haar niet aanstaat. Een voorbeeld hiervan is het verhaal van Bareerah, een Ethiopische slavin die toebehoorde aan ‘Utbah ibn Abi Lahab, die haar dwong te trouwen met een andere slavin, die Mugheeth heette. Zij zou hem nooit als echtgenoot geaccepteerd hebben als zij haar zaken zelf in de hand had gehad.
‘Aa’ishah, moge Allah tevreden met haar zijn, had medelijden met haar, dus kocht ze haar en liet haar vrij. Omdat Bareerah nu vrij was en haar eigen zaken onder controle had, kon ze een beslissing nemen over haar huwelijk. Ze vroeg haar man om een scheiding. Haar man volgde haar huilend en smekend, maar door haar afkeer van hem wees zij hem af en bleef onwrikbaar.
Al-Bukhaari, moge Allah hem genadig zijn, meldt deze Hadeeth (overlevering) van Ibn ‘Abbaas, moge Allah tevreden met hem zijn, die zei: “De echtgenoot van Bareerah was een slaaf, die bekend stond als Mugheeth. Ik kan hem bijna zien, achter haar aanrennen en huilen, met tranen die op zijn baard lopen. De Profeet, sallallaahu ‘alayhi wa sallam, zei tegen ‘Abbaas: ‘O ‘Abbaas, vind je het niet vreemd, hoeveel Mugeeth van Bareerah houdt, en hoeveel Bareerah Mugheeth haat?’ De Profeet, sallallaahu ‘alayhi wa sallam, zei (tegen Bareerah): ‘Waarom ga je niet naar hem terug?’
Zij zei: ‘O Boodschapper van Allah, beveelt u mij dat te doen?’ Hij zei: ‘Ik probeer slechts namens hem in te grijpen.’ Zij zei: ‘Ik heb hem niet nodig.'”
Hier zien we de Profeet, sallallaahu ‘alayhi wa sallam, een andere van de rechten van de moslimvrouw bevestigen. Zeker, de Profeet, sallallaahu ‘alayhi wa sallam, voelde zich geraakt door de diepe en overweldigende liefde van Mugheeth voor Bareerah, en hij probeerde zich te verzoenen tussen de twee. Toen hij echter zag dat Bareerah Mugheeth onvermurwbaar afwees en haar absolute onwil om met hem in het huwelijk verenigd te worden, heeft hij haar nooit tot een huwelijk gedwongen. In het gedrag van de Profeet, sallallaahu ‘alayhi wa sallam, ligt een les voor de voogden en vaders die hun eigen dochters manipuleren en hen tot een huwelijk dwingen zonder eerst hun toestemming te vragen.
Lees ook: Huwelijk in de islam
[…] Lees ook: Richtlijnen bij een huwelijk: partnerkeuze […]